Tusen tomma skolbänkar – Unga med adhd och autism berättar om skolfrånvaron
Tusentals skolbänkar står tomma varje dag i den svenska skolan på grund av det som ofta kallas ”problematisk skolfrånvaro”. Men sällan hörs de frånvarande elevernas röster. I den här boken berättar åtta unga människor om varför de inte klarat av att gå till skolan och vad de önskar att skolan hade gjort för att tillgodose deras rätt till utbildning.

Elsa, Oscar och de andra beskriver bland annat bristande stöd och en ibland extremt utmattande skolmiljö, men berättar också om personer och initiativ som betytt mycket för deras utveckling. Alla unga medverkande har npf (till exempel adhd eller autism) och delar med sig av sina erfarenheter för att nå vuxna i skolan och förbättra situationen för andra.

I boken medverkar även Sara Linderdahl (forskare i pedagogik) och Lars Westerström (barn- och ungdomspsykiater). Paret Christian Persman (tidigare grundskolchef) och Maria Persman (specialpedagog och förskollärare) berättar om tiden då de bägge jobbade inom skolan samtidigt som deras son inte kunde vistas i skolmiljön.

Boken ger kunskap och fler perspektiv till alla som i yrkeslivet möter unga med skolfrånvaro.

Utgiven 2024, Gothia Kompetens, beställ hos förlaget

Tusen tomma skolbänkar
Tusen tomma skolbänkar

Sagt om boken: Det lidande som barnen och deras föräldrar ofta utsätts för från myndigheter beror på bristande kunskaper och förståelse men också en oförmåga att anpassa en inlärningssituation som ger barnen rättvisa. Lars Westerström, specialistläkare inom barn- och ungdomspsykiatri, bidrar med utomordentliga expertkunskaper. Alla involverade i utbildningssystemet borde få boken i handen. Helhetsbetyg: 5. (Margareta Fridstjerna, BTJ-häftet nr 18 2024)

Trygga klassrum – Kreativa metoder för goda samtal: De flesta pedagoger upplever dagar när det stormar i klassrummet. När klassens makthierarkier styr och tvivlet på det egna ledarskapet skaver. När relationer till elever ständigt behöver lagas för att skapa utrymme för lärande. Trygga klassrum är en bok för dig som är pedagog i årskurs 4 – 9 eller på andra sätt möter grupper av barn och unga i skolan. Här får du ta del av värderingsövningar, lekar och andra kreativa metoder som Unghästen Västerbottensteaterns ungdomsverksamhet under 20 år använt för att skapa samtal med elever i svåra och känsliga frågor och som du kan använda i din egen skola. I boken får du också läsa historien bakom Unghästens prisbelönta pedagogik och möta grundarna Malin Lundqvist och Petra Åström, dramapedagogen Katrin Byréus och många fler som ger sina tankar om pedagogens roll som relationsfrämjare och samtalsledare. Det handlar om konsten att våga lyssna och skapa trygga klassrum även när det verkar omöjligt.

Utgiven 2020, Visto förlag. Skriven på uppdrag av Västerbottensteaterns ungdomsverksamhet.
Beställ och läs mer om Trygga klassrum

Trygga klassrum
Trygga klassrum
Hej, det är jobbigt
Hej, det är jobbigt

Hej, det är jobbigt samlar berättelser om att må dåligt och om att må bättre. Boken visar vägen till stödorganisationer som erbjuder chatt- och telefonstöd anonymt och gratis. Boken berättar även om professionell hjälp och besvarar frågor om skolkuratorn, BUP och vårdcentralen.

Medverkande: Jourhavande kompis – Röda Korsets Ungdomsförbund, Tjejzonen, Föreningen Tilia, Under Kevlaret, Mind – För psykisk hälsa, Föreningen Storasyster, Frisk & Fri, Unga i AA, Killfrågor, Maskrosbarn, RFSL Ungdom, Rädda Barnen, Bris, UMO, Headspace i Danmark, forskare Lidija Kolouh Söderlund m.fl.

Utgiven 2018, Dynamo – Möjligheternas förlag. Beställ hos Bokus bokhandel

Exempel på redaktörsuppdrag:
Livsberättelser om adhd och utism

I boken Livsberättelser om adhd och autism får vi följa tretton personer som berättar hur det är att få en neuropsykiatrisk diagnos sent i livet, eller som önskar få en utredning. I livsberättelserna återkommer barndomens kamp i skolan, ett utmanande arbetsliv, sargad självkänsla, självmedicinering och svårigheter i familjeliv och relationer. Många vittnar även om ett spännande och rikt liv, om försoningen med sig
själv och om sorgen, hoppet och modet att förändra.

Livsberättelserna följs upp av Lotta Borg Skoglund (docent och överläkare i psykiatri), Taina Lehtonen (legitimerad psykolog och specialist i neuropsykologi), Susanne Rolfner Suvanto (verksamhetsansvarig för Omvårdnadsinstitutet och praktiker vid Nationellt kompetenscentrum anhöriga) och Magnus Werner (återhämtningsstödjare), som förmedlar kunskap och reflektioner.

Boken vänder sig till dig med egen npf-diagnos, till dig med misstanke om egen
diagnos, till närstående och till dig som möter äldre med npf i ditt yrkesliv.

Utgiven 2022, Gothia Kompetens, beställ hos förlaget

Livsberättelser - om adhd och autism
Livsberättelser - om adhd och autism